Grønnere bit for bit
Hvordan bruke atferdsvitenskap for å gjøre Horeca og servering mer bærekraftig?
Serveringssteder står overfor en vanskelig utfordring. Kundene bør ta bærekraftige valg, men de fleste forbrukere trekkes ofte mot kjøtt og animalske produkter, som også er produktene med størst CO2-avtrykk.
Men - ved å bruke teknikker fra adferdspsykologi er det mulig å løfte frem plantebaserte retter, som både er mer bærekraftige og etiske med tanke på dyr, uten å miste kunder eller fortjeneste.
Med praktiske eksempler viser forskningsformidler Björn Ólafsson hvordan lykkes med bærekraftig mat, hvordan merke rettene effektivt, hvordan du bør plassere rettene for å få kundene til å gjøre de beste grønneste valgene for måltidet.
Björn Ólafsson er forskningsformidler hos Faunalytics, og med en bakgrunn i psykologi ved University of Chicago.
Fordraget er på engelsk.